Jag...en rymmare...



Minns ni?
Slutet på 1990-talet...Rymmarna på tv :-)
Jag tyckte det var ett fantastiskt roligt program. Satt bänkad framför tv:n och
tittade på Hjalle & Heavy...Tobbe och ..ja vad nu hans kompis hette...och
alla spårhundar.
Minns ni alla galna uppdrag?
Varje helg var det stor folksamling runt en telefonkiosk någonstans i Sverige
och man satt hemma i soffan och bet på naglarna...skulle dom klara sig en
vecka till eller inte?


Faktiskt har jag också varit på rymmen en gång i mina tidiga tonår.
Jag bodde på fosterhem då, hos ett medelålders par, på en bondgård med
kossor.
Av någon anledning som jag inte minns så var jag väl arg på Ebba och Alf och
kände så som tonåringar gör ibland att "här kan man ju inte vara".

Jag minns att jag gick in på toaletten för att fundera. Ebba stod i köket och tjoade
på mig men tystnade efter ett tag. Då kom jag på snilleblixten...jag rymmer!
I badrummet fanns nämligen ett litet fyrkantigt fönster strax ovanför badkaret och
det krånglade jag mig igenom.
Först upp på badkarskanten, sen igenom med armar och huvud. Sparkade med
benen så jag vart hängande genom fönstret, lika mycket Mia på utsidan som på
insidan.
Kommer ihåg att det var lite otäckt att hänga där. Var jag inte snabb nog så skulle
jag landa på skallen. Men just då spelade det inte så stor roll om jag bröt nacken
eller inte för ut skulle jag, och just då var det värt en bruten nacke, så jag kickade
till en sista gång och for ut genom rutan och damp i backen...med hel nacke.

Sen tassade jag iväg...ut i kohagen och runt så att jag inte skulle synas från huset.
Sen var jag iväg...lyckan var total och rädslan satt som en smäck...jag var livrädd för
att dom skulle hinna  ikapp mig. Kom det en bil så kravlade jag ner i diket.

Nåja..till sist fick dom tag i mig och jag kördes hem med skammen lysande som
en neonskylt i ansiktet. Främst för att jag fick veta att jag varit ensam i huset under
min rymning. När Ebba tystnade hade hon nämligen gått till ladugården. Så jag hade
lika gärnat kunna knata ut genom dörren istället för att kräla som en mask genom
fönstret.

Jag tänkte obstinat: " Det visste jag väl...men ska man rymma kan man lika gärna
göra det ordentligt...så det så"

Kommentarer
Postat av: Daniel

å rymmarna på tv - vilken NOSTALGI!!!

2009-02-28 @ 11:37:16
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: jojo

Svar: Ja har inte en aning om Vem som gör så! Behöver inte vara länkat TILL det svinet.

Kanske slump.

Kanske ödet.



Eller helt enkelt MITT LIV.

2009-02-28 @ 18:40:04
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: ~Sol~

Jepp, ska man göra det ska det göras rätt! L

2009-02-28 @ 21:12:56
Postat av: anne

Hahahaa! Man ska inte göra det lätt för sig!



Du har en kul blogg du! :)

2009-03-08 @ 15:27:14
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0