"Flykten" av Rudolf Vrba



Ibland läser man böcker som är svåra att lägga ifrån sig.
Men när man väl lägger den ifrån sig så känns det som
att man kan andas igen.

Jag försöker att rätt ofta läsa sannskildringar av diverse
olika slag. Oftast handlar dessa böcker om människor som
upplevt ett helvete utan dess like.
Varför väljer jag att läsa sådana?
Jag vet inte...men jag vill inte blunda. Jag vill inte blunda
för att det faktiskt har hänt, händer och kommer att fortsätta
hända hemska obekrivliga saker.
Och jag kan faschineras över hur de som upplever dessa
saker kan komma ur det och fortfarande fungera som individer.

Den bok jag just nu lagt ifrån mig heter "Flykten" och är skriven
av slovaken Rudolf Vrba.
Som ung man hamnade han som fånge i Auschwitz där han
var i två år innan han lyckades fly.
Han skriver ingående, naket och rakt om de saker som skedde
innanför murarna. Han skriver fakta, utan egna känslor och
åsikter. Han skriver om livet innanför taggtråden och om flykten
och det som skedde därefter.

En bok svår att lägga ifrån sig.
En bok att förfäras över.
En bok man inte kan blunda för.

Läs den.

Kommentarer
Postat av: pjoltas

Härligt att du hittat en sån bra bok. Själv har jag 7 böcker med mig hit till stugan i fjällen men läslusten glömde jag hemma verkar det som..

2009-03-19 @ 08:48:39
URL: http://pjoltas.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Ännu en som går in på att-läsa listan. Vad skulle jag göra utan dig:-)

2009-03-19 @ 18:31:21
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: jojo

äsh ja hinner aldrig läsa..

så du får göra det åt mig.



=)

2009-03-19 @ 20:48:31
URL: http://femhjartanochjag.blogg.se/
Postat av: ~Sol~

Om du inte läst En ängel på sjunde trappsteget redan rekommenderar jag det. I skänlitteraturens värld rekommenderar jag Matildas sista vals. En otrolig skildring av ett livsöde.

2009-03-20 @ 07:00:43
URL: http://vonnes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0