Varför heter inte fisken Gösta?

På jobbet idag hade vi en diskussion kring djur och djurnamn.
Alla som har eller har haft ett husdjur har väl varit med om det
stora kruxet
Hunden heter Bamse, katten får heta Tussen.
Kaninen döper vi till Lille Skutt och hamstern till Buser.

Vi har haft rätt många djur i våran familj och just namngiveriet
har varit det stora problemet för att alla ska bli nöjda.

Vi har haft katter som hetat Prosit, Flisan, Pepsi mm
Vi har haft hamstrar som hette Dum-dum och Toker.
Vi hade ett marsvin som hette Snurre Sprätt.

Kamraters djur har hetat både ditt och datt.
Jag frågade min kollega hur det kommer sig att man gör sig sådan
möda med namnen, men INTE då det gäller fiskar. Dom heter
minsan inget alls.
Då tittade hon på mig och sa allvarligt:
- Det gör dom väl! Mina guldfiskar hette Doris och Majbjörn!

Någon mera som döpt sina fiskar? Sina vandrande pinnar?
Sina myror eller vad ni nu har?

Doris
Majbjörn

Kommentarer
Postat av: ~Sol~

När grabben var liten hade vi två gudlfiskar. De döptes efter de två män han gillade bäst, dvs min bror och en nära vän tillika granne till oss. Blev smått jobbigt den dagen "grannens fisk" dog och jag talade om det för grabben utan att tänka på att säga att det var FISKEN jag menade. =P

2009-03-05 @ 09:31:06
URL: http://vonnes.blogspot.com
Postat av: BigMama

Själv har jag aldrig namngett vare sig fiskar eller vandrande pinnar, men har haft vänner som gett namn till fiskar. Det är väl okej om man har ett litet akvariom och kanske 2 fiskar. Lite värre om man har större akvarium och många fiskar ;P

2009-03-05 @ 11:44:37
URL: http://gbgmamman.blogspot.com
Postat av: Iron

döpa myror?..näee..jag ska kidnappa myrsloken till våren istället..:-)

2009-03-05 @ 12:09:43
Postat av: Anonym

Sol...skrattar...ja det gäller att tänka till innan man öppnar truten ;-)



BigMama..så tänkte jag med. Jag menar, har man 13 neontetror...hur sjutton ser man skillnad på dom då? Döper man alla till Tage?



Iron...gapskratt...förstod att du skulle känna dig träffad...S

2009-03-05 @ 21:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0